NEF, Nikon RAW format är krångligt.

Jag var ute igår för att ta lite foton till mitt nästa tema i foto B. Jag tänkte att jag skulle testa att fota i nef, Nikons RAW format, eftersom min fotolärare har sagt att det finns så många fördelar med det. Men när jag kom hem igen och skulle koppla in kameran till datorn kunde inte datorn hitta några bilder på kameran ...

Jag sökte lite på internet och hittade en sida där det stod så här:
"Eftersom Windows XP inte kan läsa RAW-filer kan man inte se att det finns några bilder på kameran. Det behövs ett speciellt program för att kunna ta del av RAW-filernas innehåll."

Så för att över huvud taget kunna se bilderna jag tagit gjorde jag om dem från RAW format till TIFF, vilket tog sin lilla tid. Jag hade ju tagit över 200 bilder.. SEN kunde jag öppna dem i PS och jobba med dem.

Nej, RAW är nog ingenting för mig.. Det är bara mycket krångligare.

Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback